Antigua, lanquin, Flores, Rio, livingstone, Belize - Reisverslag uit Isla Mujeres, Mexico van Jeanette Smiemans - WaarBenJij.nu Antigua, lanquin, Flores, Rio, livingstone, Belize - Reisverslag uit Isla Mujeres, Mexico van Jeanette Smiemans - WaarBenJij.nu

Antigua, lanquin, Flores, Rio, livingstone, Belize

Blijf op de hoogte en volg Jeanette

26 Juni 2013 | Mexico, Isla Mujeres

Oh ohw, de vulkaan in Antigua, was dat deze reis? Dat lijkt alweer een eeuwigheid geleden. Om 5 uur ging de wekker en om 7 uur waren we actief. De vulkaan beklimmen bleek uiteindelijk geen vulkaan te zijn, maar een hoge berg naast de vulkaan waarbij we een super mooi uitzicht hadden op 3 omliggende vulkanen. Pacaya was de vulkaan die nog actief was en het meest dichtbij, heel vet om kleine uitbarstingen te zien. Marieke en ik vonden het leuk om een spring foto te maken op de vulkaan, advies dit is niet handig. Al kijkend naar de camera vielen we keihard, gelukkig is de foto leuk ;)
Die middag namen we met Felix en Mikael de bus naar lanquin, eta 22:00 uur, ata 3:00.. De buschauffeur was verdwaald in Guatemala city, jammer! En het hostel was vol dus we kregen de meest smerige bedden ever! Vol met dode vliegjes, hola chagrijnige janet!
De volgende morgen was die bui snel weg bij het zien van het uitzicht en het ontzettend leuke hostel. We zijn verhuisd naar een normale kamer en na het ontbijt gaan tuben. Voor degenen die niet weten wat dit is, je gaat in een grote autoband de rivier op met wat biertjes en in ons geval wat Cuba Libres. Je ligt in de band te zonnen en gaat relaxt met de stroming mee de rivier af, ondertussen probeer je takken van bomen te ontwijken en vis je biertjes uit de rivier die de gids je toewerpt, je drinkt Cuba libres uit een waterfles die vast zit aan je bikini want anders verlies je deze waardevolle fles in de rivier. Na afloop jump je nog van wat bomen de rivier af terwijl de laatste slokjes Cuba uit de fles worden genuttigd. Geweldig! Deden we dit thuis ook maar. Bij terugkomst was iedereen in het hostel spelletjes aan het doen: jumbo jenga en pizza box game. Voor mij was het even tooo much dus even een klein siëstaatje. Twee uur later werd ik tipsie wakker en was iedereen net iets dronkener dan voorheen maar voor de rest alles hetzelfde, dat werd een geweldig leuke avond. Familie diner met pizza buffet en nog meer spelletjes. De avond afgesloten in de local bar (althans dat dachten wij, bleek later een ander hostel te zijn) waarbij iedereen met iemand van het andere geslacht de kleren ging wisselen, te grappig. Onze nieuwe vrienden hebben de bar een aantal keer gestreakt en wij stonden op de bar te dansen. Lol.
De volgende dag gingen naar Semuc champei, dit is een rivier die een heel mooi natuurverschijnsel heeft; 7 verschillende lagen met natuurlijke pools, cristal helder water. Daar een kleine hike gedaan voor de view point en in de namiddag terug naar het hostel voor een nieuw feest in het hostel, leuk dat Evie inmiddels ook weer aangekomen was, gezellig. Wie ooit naar lanquin gaat: zepher lodge is the place to be als je wilt feesten oh ja en de douches zijn de beste ooit, uitzicht over de vallei. Felix en Mikael vertrokken die ochtend naar Rio dulce om vervolgens terug naar Canada te gaan, hun reis zat erop, helaas.
Wij wilden absoluut nog niet weg uit dit fantastische hostel met een fantastisch leuke party crew dus we zijn de derde dag nog een dagje gaan tuben :)
Met tranen in onze ogen hebben we lanquin verlaten richting Flores. Flores is het stadje waar je moet zijn om Tikal te bezoeken, de bekendste ruïnes van Guatemala. Flores zelf is een leuk ontspannen stadje waar we lekker zijn gaan ontspannen. Tikal was mooi, indrukwekkende ruïnes in de bossen. De ruïnes waren vele malen groter en hoger dan de ruïnes die ik in copan/ Honduras had gezien. Het jammere is alleen dat er weinig bekend is over de ruïnes in Tikal.
Door naar Rio dulce, vroeg in de ochtend de bus en eenmasl aangekomen in rio dulce wilden we direct door naar livingston. Nog even geshopt in een tweedehands winkel in Rio en die middag hadden we de boot over de prachtige rivier met een tussenstop bij een hotspring. Livingston zelf hebben we maar heel kort gezien, bij aankomst zijn we een biertje gaan doen bij het voetbalveld in het centrum van het stadje. Verder was er weinig te doen eigenlijk, dus 5 voor 6 besloten wij onze exit stamp voor Guatemala te regelen zodat we de volgende ochtend door konden maar Belize. S avonds met Erika en Caroline (onze party buddies van lanquin) in het hostel het pizzabord spel gedaan waarbij er diverse hilarische momenten ontstonden.
En hup door naar Belize, met een klein bootje de wilde zee op 1,5 uur. Best spannend. Bij aankomst in Belize leek het alsof we in een ander werelddeel waren aangekomen, ineens was iedereen donker en sprak niemand meer Spaans. Go slow! Mensen waren super ontspannen, traag en heel erg aardig en alles was ineens heel erg duur, prijzen van Guatemala maal 3 ofzo. We werden er zelf ook heel erg traag van, gelukkig maar ook want anders hadden we de chickenbus van 7 uur niet kunnen handelen. Onderweg kregen we een klapband ende chauffeur was erg streng op mensen die even gingen staan "yo bro sit down". Inmiddels ben ik erg goed in het slapen in bussen dus zelfs in deze chickenbus lukte het.
In Belize city aangekomen, door naar caye caulkar een paradijs!
S avonds kwamen we Gerry tegen, again! Deze vent zie ik al overal sinds Costa rica! Gezellig.
Na het ontbijt zijn we naar the split gegaan, een bar op de hoek van het eiland met krukjes in het water waar iedereen op steigers ligt te zonnen. Hier zijn we de hele dag gebleven, zo heerlijk met een muziekje op de achtergrond, mooie mensen om ons heen, helder water en zon: what else do we need?! S avonds om 10 uur kwamen we er weg... Toen was het tijd voor kreeft!! Het kreeften seizoen was begonnen en dat hebben wij gevierd. $7 per persoon voor een kreeft met sides + een cocktail en een toetje! Good life.
Helaas helaas helaas was de volgende dag de storm bij caye caulkar aangekomen en konden we niet duiken en snorkelen met nurse sharks, turtles en sting rays :( dus zijn we maar snel weg gegaan, de storm zou er minimaal nog 4 dagen zijn en er is niks te doen op het eiland met regen. De volgende bestemming: Mexico!! Ola!
Chetumal is de hoofdstad van de staat en er komt helemaal geen enkele toerist, want er zijn eigenlijk geen highlights of dingen te doen. Maar wij hebben ons hier prima vermaakt, het regende nog steeds dus een shopping mal met een goede bioscoop heeft ons twee dagen vermaakt. Overdag naar Bacalar waar een mooi meer is met 7 kleuren (als het niet regent!, wij zagen er 5) hier hebben we in onze poncho biertjes op de steiger gedronken, wat een naar leven! De hele reis al wilde ik een tattoo en in deze stad kon dat wel, dus hier hebben Marieke en ik een tattoo laten zetten van een klavertje vier.
Rest van Mexico volgt asap. Inmiddels alweer 3 plaatsen verder met vele goede nieuwe verhalen... En oh ja het zit er bijna op bleeeeeh niet leuk!!!! Maar ik mis iedereen thuis wel echt, dus tot snel!

• 28 Juni 2013 - 13:40

Cassandra Van Duijvendijk:

Hee Janet,

Nog steeds even veel lol zie ik. Wat jammer dat je bijna weer naar huis gaat. Zal even wennen zijn. Pfff… Geniet er nog even van!